اسکيما چيست و چگونه کار ميکند؟ بهتر است با مثالي عبارت اسکيما چيست را شرح دهيم. تصور کنيد دوستي قرار است به منزل شما بيايد که تاکنون شما را در منزل خودتان ملاقات نکرده است. براي او آدرس خود را ميفرستيد، اما با جزئيات بيشتر به گونهاي که راحت بتواند آن را پيدا کند. مثلا مينويسيد خيابان ايکس، فرعي ايگرگ، به تقاطع اول که رسيدي به سمت راست ميپيچي و بعد از فلان فروشگاه، داخل اولين کوچه دومين خانه، منزل ما است.
اسکيما چيست و چه کاربردي دارد , چرا بايد از اسکيما ها در وبسايت استفاده کنيم؟ اسکيماهم براي گوگل نقش همين آدرس را بازي ميکند چرا که گوگل آنقدر باهوش نيست که محتواي موجود در سايت را به راحتي و به درستي درک کند، پس لازم است يکسري کد گذاريها و يا به زبان ساده آدرس دهي ها صورت بگيرد که گوگل متوجه بشود که در هر قسمت از محتوا منظور ما چيست. احتمالا تاحدودي متوجه شدهايد منظور از اسکيما چيست ، اما براي درک دقيق و علمي آن در ادامه با ما همراه باشيد.
اسکيماها کدهايي هستند که مابين کدهاي سايت و صفحات مختلف آن قرار ميگيرند و وظيفهي آنها رساندن اطلاعات بيشتري از محتوا به گوگل است. گوگل با استفاده از اين کدها علاوه بر اين که محتوا را راحت تر درک ميکند در بهبود سئو سايت از آنها استفاده ميکند. استفادهي وب مسترها از اسکيما چيست؟ وب مسترها با استفاده از اسکيما براي اينکه به گوگل بگويند هر بخش از محتوا مربوط به چه چيزي است از اين کدها استفاده ميکنند به طور مثال براي نشان دادن اينکه اين متن يا بخش از محتوا مربوط به قيمت محصول است يا متن توضيحي، از اين کدها در بين محتواي خود استفاده ميکنند، و گوگل به راحتي آن را درک ميکند و به شکل صحيح به کاربر نشان ميدهد.
اگر شما همين حالا نام فيلم مورد علاقهي خود را درگوگل سرچ کنيد، گوگل يک کادر حاوي اطلاعتي از آن را براي شما در سمت راست يا چپ مرورگرتان (بسته به زبان مرورگر) در ليست جستجو به نمايش ميگذارد.
ما در اينجا محمدرسول الله را سرچ کرده ايم اگر به تصوير زير دقت کنيد مشاهده ميکنيد که گوگل در اين کادر اطلاعات زيادي در ارتباط با اين فيلم در اختيار ما قرار دادهاست. همانطور که مشاهده ميکنيد اين اطلاعات شامل:
تصاوير
نام فيلم
تاريخ ساخت فيلم
لينک ويديو پيش نمايش در فيليمو
امتياز کاربران
توضيحات ويديو
تاريخ اکران
مدت زمان فيلم
نويسندگان
بازيگران
و…
همه ي اين طالاعات را گوگل از سايت ويکي پديا برداشته است! بنظر شما چرا گوگل سايت ديگري را براي اين کار انتخاب نکرده است؟ چرا ويکي پديا؟ بايد بگويم که اولا ويکي پديا با علم به اينکه اسکيما چيست آن را در سايت خود استفاده کرده است و دوما اينکه هيچ يک از سايتهاي رقيب از اسکيما استفاده نکردهاند! در نتيجه با توجه به محبوبيت ويکي پديا، گوگل براي تکميل گراف دانش مربوط به اين فيلم مجبور به استفاده از اطلاعات آن است.
البته ناگفته نماند که از آنجا که هدف گوگل نمايش مجموعه کامل و رواني از اطلاعات براي کاربر است، از هر سايتي که اسکيما و اطلاعاتي از موضوع مورد جستجوي کاربر را داشته باشد در نمايش نتايج خود استفاده کند. براي درک اين مورد بار ديگر به تصوير بالا دقت کنيد متوجه ميشويد که علاوه بر ويکي پديا، نام سايت ديگري مانند فيليمو هم به چشم ميخورد.
ريچ اسنيپتها از جمله اطلاعات مربوط به سايت و صفحات آن است که در نتايج جستجوي گوگل نمايش داده ميشود. در واقع ريچ اسنيپتها براي سايت هايي که از اسکيماي مربوط به آن در صفحات و محتواي خود استفاده کردهاند به نمايش در ميآيد همانند گراف دانش، با اين تفاوت که ريچ اسنيپتها درست در پايين نتيجه ظاهر ميشود.
ريچ اسنيپت امتيازدهي
ريچ اسنيپت کادر جستجو
ريچ اسنيپت قيمت
ريچ اسنيپت امتياز دهي از جمله ريچهاي رايج است که در وب فارسي هنوز قابل مشاهده نيست چرا که پيشرفت فعاليت گوگل در وب فارسي نسبت به وب انگليسي کند است. از ديگر ريچ اسنيپتها ميتوان به کادر جستجو اشاره کرد که براي سايتهاي بزرگي همچون ويکيپديا،يوتيوب و …نمايش داده ميشود. ريچ جستجو درواقع کادر جستجويي است که در پايين نتيجهي جستجو نمايان ميشود و کاربر ميتواند عبارت مدنظر خود را در آن جستجو کند و پس از نمايش نتايج توسط گوگل(مربوط به سايت مذکور) بهترين نتيجه را انتخاب کند. براي درک بهتر، در تصوير زير ميتوانيد اين دو مورد را مشاهده کنيد.
ريچ اسنيپت قيمت هم يکي ديگر از ريچ هاست که براي سايتهاي بزرگ فروشگاهي و سايتهاي مرجعي مانند اپل، سامسونگ و…نمايان ميشود. البته باز هم ميگوييم همهي اين موارد درصورتي رخ ميدهد که سايتها از اسکيماهاي مربوط به آنها در کدنويسي خود استفاده کردهباشند.
تاکنون با موارد مختلف اسکيما آشنا شديم و تقريبا متوجه شديم که منظور از اسکيما چيست . حال مهم است که بدانيم مزاياي اسکيما چيست و سايتها چرا بايد از آن استفاده کنند؟ همانطور که در ابتداي مقاله گفتيم اسکيما موجب بهبود سئو سايت نزد گوگل ميشود، چرا که هم گوگل در راهنماي خود (با قرار دادن آموزش استفاده از اسکيما در بخش developerd خود، براي برنامه نويسان) بر استفادهي از آن تاکيد کرده و همين که تجربه ثابت کرده است که با استفادهي صحيح از اسکيما مارک آپ، شاهد نتايج بسيار خوبي در سئو سايت خواهيد بود.
اما مزيت استفاده از اسکيما به همين مورد ختم نميشود. زماني که گوگل الگوريتمهاي خود را آپديت کرد، تمرکز خود را بر رفتار کاربر متمرکز نمود. حتما ميپرسيد چه ربطي به اسکيما دارد؟ باتمرکز بيشتر گوگل بر رفتار کاربر، نرخ کليک کاربر، بانس ريت و مدت زمان ماندگاري در سايت مورد توجه شديد اين موتور جستجو قرار گرفت، که تاثير زيادي در رتبه بندي سايتها دارد، در نتيجه با استفاده از ريچ اسنيپتها و لينک سايت در گراف دانش گوگل، وجه تمايزي با رقباي خود ايجاد ميکنيد که موجب ميشود نرخ کليک سايت شما افزايش يابد و در نتيجه جذب کاربر بيشتر به سايت شما را در پي دارد.
برندينگ يکي از موارد اصلي سئو خارجي (سئو آف پيج) است که تاثير زيادي در بهبود سئو دارد. اسکيما نيز با افزايش برندينگ باز هم ميتواند بر سئو سايت اثر بگذارد. حتما برايتان سوال شده که رابطهي برندينگ با اسکيما چيست؟ بايد بگويم که نمايش سايت شما در گراف دانش گوگل و يا ريچ اسنيپتهاي سايت شما، باعث ماندگاري سايتتان در ذهن کاربر ميشود چرا که سايت شما با ظاهري متفاوت از ساير سايت ها نمايان شده است، در نتيجه برند شما را در ذهن مخاطب ثبت مي کند.
درباره این سایت